کد مطلب:33292
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
رابطه شفاعت با عدل الهي را توضيح دهيد ؟
چـنين اشكال شده است كه اگر حكم الهي به عذاب گنهكاران , مقتضاي عدالت باشد ,پذيرفتن شـفاعت درباره آنان خلاف عدل خواهد بود و اگر نجات از عذاب - كه مقتضاي پذيرفتن شفاعت است - عادلانه باشد حكم به عذاب كه قبلا وجود داشته غير عادلانه بوده است . جواب اين است كه هر يك از احكام الهي - چه حكم به عذاب قبل از شفاعت و چه حكم به نجات از عـذاب بـعد از آن - موافق عدل و حكمت است و معناي عدالت و حكيمانه بودن هر دو , جمع بين ضـديـن نـيست , زيرا موضوع آنها تفاوت دارد , زيرا : حكم به عذاب الهي , مقتضاي ارتكاب گناه اسـت , صـرفـنـظر از مقتضياتي كه موجب تحقق شفاعت و پذيرش آن در حق گنهكار مي شود و حكم به نجات از عذاب , به موجب ظهور مقتضيات مزبور است و تغيير حكم به تبعيت از تغيير قيد مـوضـوع , نظاير فراواني در احكام ومقررات تكويني و در احكام و قوانين تشريعي دارد و همچنان كه عادلانه بودن حكم منسوخ نسبت به زمان خودش منافاتي , با عادلانه بودن حكم ناسخ در زمان بـعـد از نسخ ندارد و حكيمانه بودن تقدير بلاء قبل از دعا يا دادن صدقه , منافاتي با حكيمانه بودن رفـع آن بـعـد از دعاء و صدقه ندارد همچنين حكم به آمرزش گناه بعد از شفاعت هم , منافاتي با حكم به عذاب قبل از تحقق شفاعت نخواهد داشت .
محمد تقي مصباح يزدي / آموزش عقايد
مصباح يزدي - محمد تقي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.